rozciaganie

Codzienne rozciąganie – dlaczego jest ważne?

Jako współczesne społeczeństwo zdecydowanie zbyt wiele czasu spędzamy w pozycji siedzącej – czy to pracując przy biurku, czy przemieszczając się samochodem. Tymczasem nasze ciało jest stworzone do ruchu. Jeżeli nie zapewniamy sobie jego odpowiedniej dawki, ryzykujemy szeregiem dolegliwości, ponieważ zaburzamy prawidłowy obieg krwi w organizmie i powodujemy ucisk tkanek miękkich. Do najpoważniejszych komplikacji związanych z siedzącym trybem życia należą choroby serca, cukrzyca i niektóre nowotwory. Dodatkowo cierpi też nasz układ kostno-szkieletowy — pojawiają się przykurcze mięśni, boli kręgosłup i głowa.

W jaki sposób zapewnić sobie odpowiednią dawkę ruchu?

Najlepszym remedium na dolegliwości związane z siedzącym trybem życia jest właśnie ruch. Nie trzeba od razu zapisywać się na siłownię czy podejmować się uprawiania sportu wyczynowo! Tak naprawdę wystarczy po prostu regularnie wykonywać proste ćwiczenia rozciągające.

Ćwiczenia rozciągające, oprócz zapewnienia odpowiedniego przepływu krwi w organizmie, powodują wydłużenie i uelastycznienie mięśni. Przekłada się to na wygląd naszej sylwetki – dłuższe mięśnie to smuklejsza figura. Zyskujemy też większy zakres ruchu i chronimy mięśnie i ścięgna. Dzięki rozciąganiu zmniejszamy ryzyko przykurczy mięśni (właśnie dzięki ich uelastycznieniu). Jak każda forma ruchu, również ta powoduje wzrost poziomu endorfin, a dzięki temu lepsze samopoczucie.

Kiedy należy się rozciągać?

Tak naprawdę rozciąganie, czyli stretching, można traktować jako zupełnie oddzielny zestaw ćwiczeń. Nie można jednak o nim zapominać przed i po każdym treningu – w przeciwnym wypadku ryzykujemy kontuzją. Do dyspozycji mamy dynamiczne (czyli te wykonywane w ramach rozgrzewki przed treningiem) oraz statyczne ćwiczenia rozciągające, które przy pełnym treningu wykonuje się na jego końcu.

Co przyda się przy rozciąganiu?

Jest szereg ćwiczeń, które można wykonać bez żadnych akcesoriów, jednak są akcesoria które nie zajmują dużo miejsca w domu i ułatwią nam trening. Dlatego warto pomyśleć o zakupie drabinki gimnastycznej lub taśm oporowych. Ćwiczenia z akcesoriami możemy wykonywać codziennie, a nawet dwa razy dziennie. W czasie pracy przy komputerze możemy robić krótkie przerwy na ćwiczenia bez akcesoriów.

Korzyści z wykonywania ćwiczeń rozciągających są ogromne, a przy okazji nie wymagają one od nas świetnej kondycji. Ważne jest to, aby zapewnić ciału regularną dawkę ruchu – lepiej w małych dawkach, a często niż raz w tygodniu przez nawet dwie godziny. Ćwiczenia rozciągające nie należą do trudnych, a wykonując nie z czasem na pewno zauważymy znaczne zwiększenie gibkości naszego ciała i poprawę samopoczucia. 

Więcej informacji na temat ćwiczeń rozciągających i sprzętu do ćwiczeń znajdziesz na https://benchk.com/.